Kuala Lumpur

Na Singapore twee maanden terug, ben ik afgelopen maand in Kuala Lumpur geweest. Waarom in zo’n korte tijd twee keer een bezoek brengen aan een stad terwijl ik eigenlijk helemaal niet van de stad hou, zul je je wel afvragen. Meer dan dat het twee noodzakelijke tripjes waren om in Indonesië te kunnen verblijven wil ik er niet over kwijt.

In sommige opzichten is Kuala Lumpur vergelijkbaar met Singapore, in andere opzichten ook weer helemaal niet. Beide een grote Aziatische stad met een mix van culturen, verschillende wijken, veel verschillende tempels, foodcourts en streetfood. Toch was de sfeer in beide steden zo anders. Waar Singapore hypermodern is en je eigenlijk niet het gevoel krijgt in Azië te zijn, had ik bij Kuala Lumpur nog steeds het gevoel dat het een Aziatische stad was. Of ik een voorkeur heb? Ik zou eerder teruggaan naar Kuala Lumpur dan naar Singapore.

Bahasa Indonesia en Bahasa Malaysia

Misschien dat het ook wel de taal was waardoor ik mij in Kuala Lumpur meer op m’n gemak voelde dan in Singapore. Hoewel ze in Kuala Lumpur zeker Engels spreken en dat de tweede voertaal is, is de hoofdtaal Maleis. Maleis lijkt in heel veel opzichten heel erg op het Bahasa Indonesia wat ze op Bali spreken. Een stukje wat bekend is in een grote stad, dat voelt meteen al wat fijner denk ik. De cultuurshock was deze keer dan ook een stuk minder groot.

Mix van culturen en smaken

Ook Kuala Lumpur kent een uitgebreide mix van culturen en daardoor ook verschillende smaken. Zo heb ik in Little India ontbeten. De keus overlatend aan de eigenaar heeft hij voor een bepaald bedrag van alles op mijn bord gelegd om te kunnen proeven. Zeker een aanrader als je het aandurft om vooraf niet te weten wat je gaat eten. Ik vind dat soort dingen altijd heel leuk om te doen. Nieuwe dingen ontdekken en proeven en me laten verrassen door de keuken.

Daarnaast ben ik ook weer in een food court geweest, deze was op de bovenste verdieping van een mall. Je moet even weten dat er daar een zit. Een foodcourt kan heel overweldigend zijn door de vele keuzes die ze hebben, maar dat maakt het dan ook wel weer heel leuk vind ik. Eerst de hele verdieping rustig rondlopen om te kijken wat er allemaal is en dan de keuze maken. Niet meteen overal aan je mouw getrokken worden omdat ze je binnen willen hengelen, dat vind ik zelf al heel fijn. Hier was ik uitgekomen bij een Indiaas restaurant voor een curry. Best wel een beetje pittig, maar wel heel erg lekker.

Seetha Ram @ Little India
Indiaas ontbijt
Jalan Alor - Kuala Lumpur

Jalan Alor

In de straat achter mijn hostel bevond zich Jalan Alor, de straat die ’s avonds omgetoverd wordt door in een night market waarbij alle stoelen en tafels naar buiten gaan en aaneengeschakeld op straat staan. Het idee is heel leuk de uitvoering wat minder. Je wordt door elk restaurant bijna aan je mouw getrokken om hun kaart te bekijken en bij hun op het terras te gaan zitten. Even rustig een blik op de kaart werpen is er zeker niet bij, ze zijn er als de kippen bij en houden je nauwlettend in de gaten. Elk restaurant heeft zo’n beetje 100 gerechten op de kaart staan. Dan weet je het al, de keuzestress slaat toe en de zin om dan daar ergens wat te gaan eten neemt bij mij af…

Verrassend of niet, uiteindelijk heb ik daar wel twee avonden gegeten. De ene avond een Pad Thai Noodles Seafood. De andere avond samen met een aantal andere gasten en de manager van het hostel bij een Chinees restaurant waar we verschillende gerechten gedeeld hebben.

Tempels

Kuala Lumpur heeft een aantal hele mooie tempels vanuit verschillende geloven. Zo had ik mijn wekker gezet en ben ik ’s ochtends vroeg bij Thean Hou tempel geweest, omdat er op internet stond dat je niet te laat moest komen anders zouden de bussen met Chinezen voor de deur staan. Dit viel gelukkig mee, ik was een van de enige. Thean Hou is een hele grote, bijzondere en indrukwekkende tempel op een heuvel iets buiten het centrum. Zeker de moeite waard om er dat stuk voor te lopen.

Ook China Town heeft een aantal mooie tempels; Guandi, een van de oudste Taoïstische tempels in Maleisië en Sri Maha Mariamman een Hindoeïstische tempel. Ik vind het altijd wel bijzonder om in een stad een aantal tempels te bezoeken. Je stapt vanuit de stad ineens in een hele andere wereld met een andere sfeer en energie. Waarbij ik me altijd op de een of andere manier weer een stukje kleiner voel.

Ik wilde ook heel graag naar een grote en bijzondere Moskee buiten het centrum, maar helaas reden de bussen niet, wat schijnbaar wel vaker voorkomt in Kuala Lumpur. De bussen zijn hier niet altijd even betrouwbaar. De moskee in het centrum was wel op loopafstand, alleen had ik die op vrijdag op de planning staan en was ik even vergeten dat de vrijdag een heilige dag is, dus de moskee niet open is voor bezoekers.

Thean Hou - Kuala Lumpur
Sri Maha Mariamman - Kuala Lumpur
Guandi - Kuala Lumpur

Batu Caves

De nummer 1 hotspot als je in Kuala Lumpur bent zijn toch wel de Batu Caves. De Hindoeïstische tempel in de grotten een stukje buiten de stad, die je echt niet over mag slaan. Daarnaast is het zowat de belangrijkste Hindoeïstische tempel buiten India. De ‘attractie’ die bekend staat om zijn gekleurde trappen met 272 treden, het gouden standbeeld van de god Murugan en de ‘wilde’ apen die als je niet oppast je tas leegroven. Viel dat in mijn beleving reuze mee hoor, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het zijn even een aantal stappen om boven te komen, maar dan heb je ook wat.

Culturele Hotspots

Natuurlijk konden de culturele hotspots ook in deze stad niet ontbreken. Slenteren door China Town. Met haar Petaling Market, een giga markt gericht op toeristen. Hier had ik het al snel gezien. Central Market, een leuke indoor markt met allemaal kleine winkeltjes met een grote variatie aan producten. Ik ben op zoek gegaan naar het best verstopte café in Kuala Lumpur; Merchant Cafe. Heb het oudste gebouw, Sultan Abdul Samad, gezien, met er tegenover het onafhankelijkheidsplein, Merdeka Plein. Eigenlijk niet meer dan een groot grasveld. En ik ben in het forest eco park geweest waar je via hangbruggen tussen de bomen door kunt lopen.

Als laatste heb ik een bezoek gebracht aan Rumah Punghulu Abu Seman, het laatste overgebleven huis in authentieke Maleisische stijl, een stukje cultureel erfgoed. Waar ik eerst een film kon bekijken over het hele proces vanaf de ontdekking tot aan de verplaatsing naar de huidige locatie in Kuala Lumpur. Ook kreeg ik een rondleiding door het huis. Dit geeft zeker een interessant inkijkje in hoe de mensen hier vroeger leefden.

China Town - Kuala Lumpur
Sultan Abdul Samad - Kuala Lumpur
Canopy walk @eco forest
Sultans Mosque - Kuala Lumpur
Drinks @Havana's Bar

Het hostel

Tijdens het reizen vind ik het leuk om in een hostel te verblijven. Dat heeft zo zijn voordelen. Ik heb nieuwe mensen ontmoet van over de hele wereld. Verhalen gedeeld, dingen gehoord waar ik zelf niet zo bij stil stond. Zo kwam een van de vrouwen op mijn kamer uit Sudan, waar nu natuurlijk oorlog is. Heftig om daar van binnenuit wat over te horen. Ook hebben we samen met een aantal gasten ’s avonds een drankje gedaan in een van de vele barretjes.

Maar een hostel heeft ook zo zijn nadelen. Ik heb er vreselijk geslapen haha. Ik had het hostel uitgekozen op de locatie: in het centrum en dichtbij een metrostation. Helaas wel met een straatband aan de overkant van de straat. Daarnaast deel je de kamer en heb je mensen die de hele nacht komen en gaan. De airco stond op mijn hoofd gericht en die kon niet warmer of uitgezet worden. Hierdoor heb ik het daardoor dus serieus koud gehad. Ja, in Azië kun je het zelfs koud hebben, als de airco maar koud genoeg staat haha.

Maar dit alles mag de pret niet drukken. Ik ben weer een hele ervaring rijker.

En nu?

Voorlopig blijf ik weer even lekker op Bali en heb ik wel weer genoeg grote steden gezien. De volgende keer staat er weer een blog over mijn leven en ervaringen op Bali. De ideeën heb ik al. Ik moet het alleen nog allemaal eventjes uitwerken op papier. Volgende maand is deze te lezen.

Liefs Inske

Sultan Abdul Samad - Kuala Lumpur
Street art

Het hostel

Maar dit alles mag de pret niet drukken. Ik ben weer een hele ervaring rijker.

Drinks @Havana's Bar

En nu?

Liefs Inske

Canopy walk

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees hier ook mijn andere blogs

Eén jaar Bali

Korte terugblikNa een jaar Bali is de voorlopig laatste maand aangebroken. Terugkijkend op het afgelopen jaar is het een ontzettend mooi en waardevol jaar geweest. Een jaar die ik me altijd zal blijven herinneren, die een plekje in mijn hart heeft....

read more
De Feestdagen op Bali

De Feestdagen op Bali Geen kou, geen sneeuw, geen korte donkere dagen. Niet met een kop thee en een dekentje op de bank. Geen plannen met de feestdagen die al maandenlang vooruit gepland staan. Geen tweede, derde of zelfs vierde kerstdag. Maar...

Nieuwe avonturen in 2024

Nieuwe avonturen Na de verhuizing naar Bali in 2023 belooft ook 2024 weer vol nieuwe avonturen te zitten. Mijn Bali avontuur komt namelijk tot een eind en ik kom weer terug naar Nederland.Onrust De keus heb ik een tijdje geleden al gemaakt. Een...